This page is hosted for free by cba.pl, if you are owner of this page, you can remove this message and gain access to many additional features by upgrading your hosting to PRO or VIP for just 5.83 PLN.
Do you want to support owner of this site? Click here and donate to his account some amount, he will be able to use it to pay for any of our services, including removing this ad.
Strony WWWSerwery VPSDomenyHostingDarmowy Hosting CBA.pl

Wniosek – 5 – Zmienić procedury rozpatrywania skarg

Zmienić  procedury składania, rozpatrywania i załatwiania skarg, tak, by przywrócić im ich rzeczywisty cel, jakim jest obrona poszkodowanego.

Uzasadnienie:

Zmiana  procedur rozpatrywania skarg i zażaleń jest niezbędna. Obecny system to fikcja, kiedy skarga do wyższych instancji, przesyłana jest do załatwienia do instancji niższych, na które złożono skargę, powoduje, że 96% skarg jest oddalanych. To karykaturalny system pamiętający jeszcze carskie czasy. Obecny system skarg i zażaleń, to jest młyn do mielenie ton papieru, a nie system który wykrywa i reaguje na nieprawidłowości. O konsekwencjach, za wykryte wykroczenia i nieprawidłowości nie wspomnę. To, że instancja wyższa, żąda wyjaśnień i informacji od instancji niższej, jest zrozumiałe, ale to nie może prowadzić do scedowania na instancję niższą, którą zawiniła, odpowiedzialności za rozpatrzenie skargi i udzielenie odpowiedzi składającemu skargę.

Obecnie, kiedy oskarżony wnosi skargę np. na prokuratora, do prokuratora rejonowego i wobec negatywnej odpowiedzi, składa kolejne skargi, do prokuratora okręgowego, potem apelacyjnego i w końcu do prokuratora generalnego, po wielu tygodniach lub nawet miesiącach otrzymuje odpowiedź od prokuratora rejonowego, który naturalnie wyjaśnia, że skarga jest bezpodstawna i nawet nie informuje o tym prokuratora generalnego. Skarga wpada, jak do głębokiej studni. Statystyka mówi, cztery skargi bezzasadne. W przypadku, gdy ostatnia skarga zostanie wreszcie załatwiona pozytywnie, w statystyce mamy trzy skargi bezzasadne i jedną zasadną, choć w rzeczywistości, mamy ciągle jedną skargę zasadną. Mówię tu tylko o statystyce, nie wnikając w merytoryczną treść skargi.    

 

 

2 komentarzy “Wniosek – 5 – Zmienić procedury rozpatrywania skarg”

  1. Oczywiście postulat słuszny, ale bez zmiany fundamentów struktury instytucji także nic nie da. Pierwszym krokiem musi być przywrócenie do łask pojęcia „służba” – policjant, sędzia, komornik, agent, prokurator, wszyscy którzy stoją na straży prawa nie mogą „chodzić do pracy”, trzeba także upodmiotowić tych funkcjonariuszy bo cały obecny system zakłada, że awans i kariera zależą od dyspozycyjności i usłużności a nie od wyników pracy, jak ma działać prawidłowo system w którym rozlicza się ścigających (od stójkowego do prokuratora generalnego) z spraw zakończonych na papierze co pół roku a nie z ilości wykrytych przestępstw i złapanych sprawców ???

  2. itstotnie obecnie prawo do realizacji skutecznej skargi jest fikcją. Skarga na konketną osobę trafia d tej osoby i jest rozpatrywana przez kelosi z tego samoego pokoju sędziów- finalnie i tradycyjnie jest bezzasadna bez podania powodów

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *